Ta’ kontrollen med din salgsstrategi og markedsføring fra dag 1

Vejen til succes i England er lige så forskellig, som der er virksomheder. Læs hvordan tre vidt forskellige danske virksomheder har taget kontrollen over deres succes i England.

Hos CPIE Services har vi interviewet flere iværksættere, som er gået hele vejen og etableret sig i England med et engelsk selskab. For hvad er det, der har gjort, at de har taget springet og etableret selskabet på det tidspunkt, de har gjort. Og hvordan ser de vejen til succes?

Stort marked blandt engelske hundeejere

Stifter og direktør for virksomheden DOG Copenhagen Jan Bertelsen har fra starten arbejdet på at opbygge et internationalt brand. Da han kiggede på de forskellige markeder for at afdække markedspotentialet, var han hurtigt klar over, at England var dét, han kalder et ‘højprioritetsmarked’.

DOG Copenhagen sælger hundeudstyr, og derfor var det interessant at kigge på kapaciteten på markedet – dvs. antallet af hunde og hundeejere og økonomien i landet pr. borger. Det så rigtig fornuftigt ud. Kort sagt: England er det største marked i Europa for hundeprodukter.

”10 millioner hundeejere med tilsammen 13 millioner hunde. Det er en no-brainer. Storbritannien er et højprioritetsmarked,” fortalte Jan Bertelsen.

Vejen ind i England mødte dog bump på vejen for DOG Copenhagen. For da Brexit trådte i kraft i 2021, måtte DOG Copenhagen stoppe salget, fordi det blev for omstændeligt og dyrt at sende varer ind og ud af landet. I stedet for at have en distributør, valgte DOG Copenhagen at gå hele vejen og etablere selskab i England. I dag sendes produkterne direkte fra producenten til varelageret i England. Det har løst udfordringen med eksport. Strategien er også at ansætte en country manager og etablere et lokalt salgskontor.

Rent marketingsmæssigt har DOG Copenhagen satset 100% på en international SoMe-strategi. De har etableret succesfulde samarbejder med influencere i Norden og Europa for at få skabt en efterspørgsel fra hundeejerne efter deres produkter ude hos forhandlerne.

Synlig tilstedeværelse over for britiske pejsekunder

Den nordjyske virksomhed Biopejs-shop valgte i 2022 at stifte et selskab i England under navnet Bioethanol-fireplace-co.uk. Det engelske marked er lukrativt. Briterne er glade for pejsen, og der er et købestærkt publikum samt mange arkitekter og indretningsdesignere, som efterspørger det.

I dag har den nordjyske pejsebutik et showroom i London. De har mere end 400 produkter med dag-til-dag-levering til briterne. På hovedkontoret i Danmark sidder et stort internationalt team af medarbejdere, som dagligt laver online præsentationer for kunderne i England for at være så tæt på kunderne som muligt. Samtidig arbejder teamet hele tiden på at styrke det online salg.

“Englændere kigger i stigende grad på de miljøvenlige pejse. Vi har specialiseret os i bioethanol pejse. Vi har et meget stort udvalg, og vi ved rigtig meget om det. Og så har vi en stor udstilling i vores showroom, hvor alle vores medarbejdere kan lære produkterne godt at kende. Samtidig har vi virkelig meget videomateriale. Den fleksibilitet i at være en moderne virksomhed og vide en masse om et nicheprodukt, mener vi, er en fordel. Hertil sidder vi 10 mand til dagligt for at styrke vores online salg og dialog med kunderne,” fortæller stifter og partner Casper W. Lanng.

Vinderen af flotte priser i flere lande vil styrke salget på vigtigt marked

En af de nyetablerede virksomheder i England er den danske virksomhed Uhhmami. Michelin-kokken Frank Lantz har lavet sit helt eget plantebaserede koncept, der tilfører den gode smag til maden.

Ifølge Frank Lantz er England på top-3 over de markeder, hvor Uhhmami forventer den største interesse. Samtidig er der ingen moms på fødevarer, hvilket gør udsalgsprisen billigere, og England kan tilmed være et godt springbræt til Australien, da flere engelske forhandlere har outlets både i England og Australien.

Målet for Uhhmami er at opbygge et distributørnetværk, nå ud på hylderne i butikkerne og gerne i en større detailkæde som f.eks. Tesco. Samtidig kan forbrugerne finde Uhhmamis produkter på Amazon i England. Uhhmami har fra dag 1 lavet en distributionsaftale. De sender større leverancer afsted til England ad gangen pga. Brexit. Herfra kan den lokale distributør håndtere dag-til-dag leveringer.

Frank Lantz er som led i sin markedsføring gået målrettet efter at vinde nogle af de mest prestigefyldt priser inden for fødevareindustrien. Han har senest vundet Best International Product of the Year 2023 i England og på under to år er det blevet til i alt fem af de mest prestigefyldte priser i England, Holland, Sverige, Frankrig og Tyskland.

”Hvis du vil ses, så sørg for at blive lagt mærke til. Det er ingen hemmelighed, at jeg er gået efter at vinde de mest prestigefyldte priser. Samtidig besluttede vi fra start, at vi skulle have et godt design, som fungerede på den store scene, og som man lægger mærke til. I dag kan vi bl.a. se, at influencers godt kan lide at lege med vores produkter.” siger Frank Lantz.

VIDEO: Vejen til en god start i England – sådan kan vi hjælpe dig

Drømmer du også om succes i England, så kan CPIE Services hjælpe dig til at tage kontrollen med din salgsstrategi og markedsføring.

Følg med i hele serien Go to UK

I serien GO to UK sætter vi fokus på nogle af de væsentligste områder for danske iværksættere og virksomheder, som ønsker at etablere sig på det engelske marked. Dette er 1 nedslagspunkt i serien.

Følg hele serien her

Relaterede indlæg

Overvejer I strategisk etablering i UK?

Overvejer I at etablere selskab og dermed være jeres egen distributør i England? Vores danske team er af og til i København - book et møde allerede nu...