Mange danske virksomheder oplever stor vækst efter en strategisk etablering i England

Distributør eller strategisk etablering af selskab i England? Måske er valget ikke så svært. Vi har listet nogle af de udfordringer, som mange danske virksomheder oplever samt de fordele, der er ved at være sin egen distributør.

Hos CPIE Services hjælper vi mange virksomheder med en strategisk etablering i England. Langt de fleste oplever at være begrænset af en distributørs kapacitet eller prioriteringer. Samtidig signalerer mange forhandlere tydeligt, at de ønsker at være tættere på producenten.

Vi har kigget nærmere på ulemperne ved en distributør, og hvorfor mange af de danske virksomheder, vi har hjulpet, ofte oplever en markant vækst, efter de har foretaget en strategisk etablering i England.

Manglende kontrol gennem distributør

Når du bruger en distributør, mister du en vis kontrol over, hvordan dine produkter eller tjenester præsenteres og markedsføres i det pågældende marked. Du er afhængig af den engelske distributørs indsats og engagement og ikke mindst evne til at markedsføre, sælge og distribuere dine produkter effektivt. Distributøren kan tilmed være involveret i salg af konkurrerende produkter, hvilket kan skabe interessekonflikter og påvirke salget af dine produkter.

Spørgsmålet er, om distributøren prioriterer dine produkter lige så højt, som du selv ville gøre? Samtidig kan beslutninger og handling (eller manglende handling) på markedet være skadeligt for din virksomheds resultater.

Ved at lave en strategisk etablering i England med eget selskab opnår du fuld kontrol over alle aspekter af din forretnings drift herunder produktkvalitet, markedsføring og kundeservice. Med tilstedeværelse i landet får du samtidig en dybere forståelse af markedet, kulturen og forbrugernes præferencer. Det kan hjælpe med at tilpasse produkterne mere effektivt.

Fortrolige oplysninger en risiko

Distributøren kan have adgang til fortrolige oplysninger om dine produkter og forretningsstrategier, hvilket kan udgøre en risiko i forhold til konkurrenter. Det undgår du naturligvis helt, når du er din egen distributør.

Utilstrækkelig kundeservice

Hvis distributøren ikke yder den tilstrækkelige kundeservice eller support til kunderne, kan det skade virksomhedens omdømme og resultater på markedet.

Du kan opbygge et direkte kundeforhold og skabe loyalitet blandt dine kunder ved at interagere direkte med dem gennem salgskanaler og kundeservice.

Manglende kontrol over brandet

Du mister en vis kontrol over, hvordan dit brand præsenteres og opfattes i markedet, når du bruger en distributør, da distributøren kan have sin egen tilgang til markedsføring og branding.

Ved at opbygge din egen virksomhed kan du aktivt forme og styrke din brandidentitet på markedet. Det kan bidrage til at differentiere dine produkter fra konkurrenterne. Som virksomhedsejer har du desuden større fleksibilitet til at tilpasse dig ændrede markedsvilkår og kundebehov uden at skulle forhandle med en distributør. Du har fuld kontrol over produktionsprocessen og kan sikre en høj kvalitet af dine produkter eller tjenester, hvilket igen kan styrke dit omdømme på markedet.

Risiko for tab af investering

Du kan løbe ind i finansielle risici, hvis distributøren ikke betaler for de leverede produkter rettidigt, eller hvis der opstår økonomiske problemer.

Er du din egen distributør, kan du helt undgå at betale distributionsgebyrer eller kommissioner til en distributør. På den måde kan du opnå højere fortjeneste på dine produkter eller tjenester.

Problemer med logistik og levering

Distributøren kan stå over for logistiske udfordringer eller problemer med levering. Det kan føre til forsinkelser eller tab af varer, som kan skade virksomhedens omdømme blandt kunderne. Det er ikke noget, man som virksomhedsejer ser let på: Derfor vil der være et meget stort fokus på at have en høj leveringsevne, hvis du er din egen distributør.

Konklusion

Selv om det kan være krævende at opbygge virksomheden fra bunden, kan de langsigtede fordele være betydelige – herunder øget indtjening, forbedret brandgenkendelse og muligheder for ekspansion.

Det er kort sagt nemmere at skalere forretningen ud fra virksomhedens egne mål og strategier uden at være begrænset af en distributørs kapacitet eller prioriteringer.

Derfor får danske virksomheder hjælp til professionel etablering i England

Mød de danske frontløbere i England – virksomheder som har opnået succes!

Få prof. hjælp til etablering og kontorservices i England

Vi er specialister i at etablere virksomheder i England og internationalt. Få et indblik i de services vi tilbyder dig.

Tal med os om dine muligheder

Book et online møde og bliv klogere på hvordan du kommer godt fra start. Ingen forpligtelser – kun opstartsmøde og indledende drøftelser. Vores danske team står klar til at tale med dig. Ring til os på +(45) 7044 4024 og aftal en tid.

GO to UK – vi sætter fokus på alt det, som er vigtigt på din vej til England

I serien GO to UK sætter vi fokus på nogle af de væsentligste områder for danske iværksættere og virksomheder, som ønsker at etablere sig på det engelske marked. Dette er 2. nedslagspunkt i serien.

Følg med i hele serien

 

Relaterede indlæg

Overvejer I strategisk etablering i UK?

Overvejer I at etablere selskab og dermed være jeres egen distributør i England? Vores danske team er af og til i København - book et møde allerede nu...