Dansk møbeldesigner vil erobre England: ”Danmark er for lille”

Designeren Peter Jean Wallich Bonnesen går efter at udleve drømmen som iværksætter i England med sit nye møbelbrand ”jean&wallich”.

Det er for usikkert at satse på Danmark alene, siger han. Vi har derfor mødt den danske designer for at høre, hvordan ideen opstod, om hans forretningsplan og strategien bag erobringen af det engelske marked.

Hvordan kom ideen til at designe møbler?

Jeg har arbejdet med grafisk design i efterhånden mange år, hvor jeg har lavet grafisk identitet og logo m.m. for virksomheder. Men i min fritid har jeg altid haft en stor interesse for møbler. Jeg har selv designet en del møbler og fået produceret forskellige customised løsninger til blandt andet mit eget hjem og til venner og bekendte.

For nogle år siden ønskede jeg til min lejlighed i København en stor biblioteksvæg i nyklassicistisk stil, der passede til lejligheden og dens originale, herskabelige arkitektur. Jeg designede det hele selv med forskellige profildøre og udskæringer.

Jeg fandt efterfølgende ud af, at det kostede ”spidsen af en jetjager” at få produceret det herhjemme i Danmark, hvis det vel og mærke skulle laves i holdbare materialer med tanke på bæredygtighed. Så jeg søgte efter en producent i udlandet og fandt et mindre familieejet inventarsnedkeri i Letland, som kunne producere det til langt under halv pris.

I den proces fandt jeg ud af, at jeg kunne designe vitrineskabe og reoler i gode holdbare materialer, og som kunne produceres forholdsvist billigt i udlandet, så jeg startede derfor ud for er par år siden med at lave customised væg-til-væg løsninger, fronter til køkkener osv. Dermed startede hele grundladet for min møbel-business.

Jean&wallich er navnet bag det nye møbelbrand i England.

Hvad er din forretningsstrategi?

Efter jeg har produceret customised løsninger i nogle år, har det været naturligt for mig samtidig at tænke i nye baner rent forretningsmæssigt. Derfor besluttede jeg mig for ca. et års tid siden, at jeg i 2018/2019 ville etablere mit eget møbelbrand med fokus på især produktion af vitrineskabe i serieproduktion. Det var vigtigt for mig i denne proces ikke blot at tænke i ”design”, men også meget i branding og salgsoptimering.

Efter sparring med en erhvervsadvokat og to iværksættere i min omgangskreds, der har erfaring med etablering af virksomheder i udlandet, besluttede jeg mig for at gå full-in fra start af og har her i 2018 etableret firma i England med filialkontor i København.

Jeg kunne designe en million forskellige skabe, hvis jeg bare gav los, men har i forbindelse med etableringen af mit nye møbelbrand ”jean&wallich” valgt at lægge ud med tre kollektioner af vitrineskabe i første omgang.

Hver gang jeg laver et nyt design er der udfordringer med prototyper og få det hele gjort færdigt til den endelige produktion og til salg. Der er altid noget, som skal ændres, og som man ikke lige har taget højde for. Min erfaring er derfor, at det faktisk ofte er bedre i en opstartsfase med måske begrænsede likvide midler at introducere et allerede eksisterende design med f.eks. et nyt twist – nogle nye farver (eller lign.) – i stedet for hele tiden at designe nye produkter. Det koster ikke noget at introducere en ny farve, andet end at jeg skal bruge noget mere lagerplads. På den måde kan man frigøre mere tid til f.eks. salg.

Min ambitionen er primært at sælge direkte til kunderne. Dermed kan jeg springe detailleddet over for at holde priserne på et fornuftigt niveau og samtidig sende det til kunderne fragtfrit.

Jeg lægger ud med 3 kollektioner af skabe. Dette er ”Belgrave” og Belgrave V2” som er skabe i massiv træ.
Vitrineskab i sort.

 

Den sidste kollektion er ”Siloh”, som er skabe produceret i stål.

Hvorfor etablere virksomhed i England?

Mange iværksættere døjer med at få forretningen op at stå og gearet den op. Erfaringen fra andre, jeg kender, er, at det går for langsomt. Mange starter jo ud der, hvor de bor og lever og satser på salget her. Men her tænker jeg, at Danmark er alt for lille som land til at opnå volumen og vækst.

England har en meget større befolkning og marked, så det har været meget naturligt for mig at undersøge mulighederne netop der.

Hertil kommer en række andre grunde.

  1. Jeg har fået flere henvendelser fra folk i udlandet, som har været intereserede i mine design.
  2. Jeg har selv lavet lidt research og fundet ud af, at mine design er tidløse. Det er et klassisk design, som på mange måder henvender sig til et ret stort publikum i netop England. Det henvender sig nok primært til folk i storbyen, som er meget bevidste om deres valg. Men jeg har fundet ud at, at det også appellerer folk, som ikke er så trendy, som målgruppen i storbyen, men som søger møbler af god kvalitet.
  3. I England kan jeg – på trods af konkurrence – tilbyde nogle konkurrencedygtige priser til det engelske marked. Det skyldes bl.a. mit set-up i forhold til bl.a. produktion og lager.
Vitrineskab by JEAN&WALLICH

Hvordan vil du komme ind på markedet i England?

Jeg har brugt noget tid på at undersøge, netop hvordan jeg kan komme ind i England. Der findes nogle meget ’stærke’ online portaler for designere, hvor man kan sælge sine produkter – f.eks. notonthehighstreet.com, hvor der er en hel række designere repræsenteret. Her kan jeg facilitere på en portal med andre designere og blive set.

Der er jo lige den hage ved det, at det kræver, at man har en engelsk virksomhed. Så det er en af de ting som yderligere har gjort, at jeg til at begynde med fik interessen for at søge uden for Danmark.

I første omgang handler det for mig om at have et engelsk selskabsnummer, så jeg kan facilitere på portalerne for designere. På sigt er tanken dog at etablere et kontor i England.

Lige nu er planen, at jeg skal ud på markedet i starten af 2019. Her skal jeg være på plads med lagerfacilitet. I første omgang går jeg ind på markedet med nogle mindre produkter – prismæssigt omkring 400-500 pund. Det er en type produkter, som er let at håndtere rent fysisk i forbindelse med fragt ud til slutkunden. På sigt skal de større møbler også sælges derovre. Det kræver dog en lille smule mere logistik.

Så i dag har du et engelsk selskab og en dansk filial?

Ja jeg har fået oprettet et engelsk selskab med en dansk filial. Nu mangler jeg bare en engelsk konto.

I første omgang er mit setup sådan, at designet foregår fra en afdeling i København, produktionen foregår i i blandt andet Letland og Polen, og så er tanken at sælge online og på sigt få etableret en repræsentation i England. I øjeblikket arbejder jeg på at få etableret et lager – evt. via Amazon i England, så vi kan gå ud på markedet.

Et engelsk selskab er vejen ind på det engelske marked.

Hvad gør du for at få opmærksomhed online?

Lige nu kører jeg en del banner-annoncer i bl.a. Danmark og Sverige. Jeg er desuden i fuld gang med at etablere min nye webshop jeanwallich.com samt bruge en del ressourcer på markedsføring via bl.a. Instagram, hvor produkterne bliver repræsenteret rigtig godt. Instagram er i kæmpe vækst og tilbyder mange nye gode muligheder for eksponering.

Det er klart, at når jeg vil sælge online, så kræver det en god visualisering af mine produkter. Jeg vil satse meget på at optimere det visuelle, fordi det er afgørende for salget af produkter i den her prisklasse. Det er vigtigt, at folk får en ret god fornemmelse af, hvad det er for et produkt de køber.

Så jo bedre jeg kan vise mine produkter online, desto større chance er der for, at folk køber uden at have set møblet i virkeligheden. Det tror jeg på er muligt. Bl.a. har postordre altid været rigtig stort i Sverige på grund af de store afstande. Så her er erfaringen, at svenskerne gerne køber et skab til 8.000-10.000 kroner uden først at have set det fysisk i en butik.

Hvilke overvejelser og forbehold har du haft, inden du stiftede engelsk selskab?

Der er jo en hel del i medierne om BREXIT. Her har jeg selvfølgelig måtte overveje, hvilken indflydelse det vil have på min forretning, når England træder ud af EU. Jeg synes dog, at jeg står stærkt, fordi jeg kan kontrollere produktionen og sælger online. Så der er et relativt stort dækningsbidrag til også at dække toldomkostninger, hvis det kommer.

Man hører også meget om hvidvask i medierne i øjeblikket. Når man laver et selskab i England, så tror jeg, der er mange, som efterhånden tænker: ”Der må være noget fusk/svindel ved det”.

Jeg har også selv tænkt på, om det overhovedet er lovligt. Men her har jeg fået en rigtig god rådgivning om lovgivningen af CPIE Services. Jeg har også selv undersøgt det yderligere, og der er ikke nogen problemer at etablere sig i England som dansker med et engelsk selskab og dansk filial. Målet for mig er jo at etablere mig på det engelske marked.

Nyt sofabord med produktnavnet “Monument”.
JEAN&WALLICH

Hvordan har du oplevet processen med CPIE Services?

CPIE Services har været virkelig gode til at rådgive om og håndtere alt det administrative omkring etablering af selskab og oprettelsen af bankkonto. De har været meget proaktive i processen med at få sendt dokumenter afsted, følge op og sikre, at vi husker at gøre det, som skal gøres. CPIE Services håndterer det meget professionelt. Så jeg er virkelig godt tilfreds.

Hvorfor valgte du at få hjælp til at stifte selskab og bankkonto?

Jeg kunne nok godt selv stifte et selskab i England, men undervejs fandt jeg ud af, at det er ret omfattende. Det er også den rådgivning jeg har fået af en dansk advokat. Der er en hel masse issues omkring det at få en bankkonto, som gør, at det faktisk ikke er helt nemt længere – specielt på grund af den store fokus på hvidvask. Det kræver professionel assistance, og her er CPIE Services bare rigtig professionelle til det, de gør.

For mig har det været nogle penge, som er givet rigtig godt ud. Det har sparet mig for rigtig meget besvær, og tid er jo en virkelig, vigtig faktor i opstartsfasen. Det havde slet ikke kunnet betalet sig at gøre det selv. Og så er det jo meget bedre at koncentrere sig om at sælge tre skabe, som kan finansiere det, end selv at kaste sig ud i at finde ud af, hvordan man gør.

Hvor lang tid tager det at få etableret det engelske selskab?

Jeg synes det er relativt hurtigt også at få etableret et selskab og oprettet en dansk filial. Hvis du har en forretningsplan og businessprofil klar, så kan det nok oprettes inden for ca. 1 til 1,5 måneds tid.

Det er vigtigt for mig, at der er en stærk signatur på mine møbler, hvor man kan se, at det er mit design. Jeg kommer til at gøre meget ud at storytellingen. At det er mig selv om designer, som går ud som frontansigt. Jeg ser en fordel i at stå frem som designer og personliggøre produkterne. Det gør, at folk får en fornemmelse af, at det ikke bare er møbler produceret en mas på en fabrik i Kina, men at der er tænkt over tingene. Det er derfor jeg har valgt mit mellemnavn ”jean&wallich” som brandnavn. Det gør det hele mere personligt.

Hvilke 3 ting har du lært i processen med at etablere selskab i England?

1. Overvej om dit produkt er unikt

Undersøg markedet. Find ud af om dit produkt er unikt, og hvordan du kan penetrere markedet. Er det f.eks. pris, kvalitet og/eller designet, som er det vigtigste parameter?

2. Spring ud i det – vent ikke for længe

Lad være med at vente for lang tid. Jeg kender flere, hvor det har været lange i optrækket. Det koster på bundlinjen. Konkurrencen er selvfølgelig blevet hårdere, men hvis du har et ordentligt produkt, så vil jeg helt klart anbefale, at du ser ud over de danske grænser – netop for at generere noget mere omsætning. Mange falder i og trækker på en for alt for lille kassekredit, men det giver ikke en stor nok omsætning. Og omsætningen stiger ikke specielt meget senere for dem. Det handler om at komme ud over stepperne fra dag 1.

3. Udnyt sociale medier – det er en kæmpe fordel

Med sociale medier som Instagram og Facebook og de muligheder, som Amazon kan tilbyde i forhold til håndtering og lager og facilitering, så er det jo i ens favør. Det kunne man jo ikke for bare 10 år siden. Så udnyt det potentiale til at komme ud over stepperne. Husk på, at sociale medier ikke er landebaseret. Det er en kæmpe fordel.

”Har du selv troen på dit produkt, så har du utrolig mange muligheder for at vise dit produkt – ikke bare i Danmark, men også i udlandet. Så det giver sig selv, at man bør tænke internationalt.”

Design by JEAN&WALLICH

Læs mere: For dig som iværksætter!

5 unikke fordele: Derfor bør du overveje etablering af selskab i England

UK er et godt springbræt til det internationale marked – se hvorfor?

 

Denne artikel er skrevet af journalist og kommunikationsrådgiver Mathilde Forstholm 

Relaterede indlæg