Derfor bør du som iværksætter overveje at etablere forretning i udlandet

Forretning i udlandet?

Forretning i udlandet? Verdenen bliver mere og mere globaliseret. Derfor er det for flere og flere virksomheder naturligt at kigge på udenlandske markeder for at øge væksten. Se her hvorfor du altid bør overveje udlandet, når du lægger din forretningsstrategi

Uanset om du er en succesrig iværksætter eller er en startup med en god idé, kan det være vanskeligt at vide, hvilket land der er bedst at ekspandere i, hvis du vil rykke din forretning til udlandet. Indrømmet, for mange er det umiddelbart oplagt at starte op i Danmark for at teste din service eller dit produkt, men det vil ikke nødvendigvis give dig det bedste afkast.

Måske er det heller ikke i vores lille andedam, at du kan få de rigtige kontakter for at tage din virksomhed til det næste niveau i udlandet. Det er måske netop lige nu, du skal tage dig tid til at overveje dine muligheder.

Enkelt at starte forretning i udlandet

Når du har vurderet efterspørgslen efter dine produkter eller services i et andet land, vil du sandsynligvis opveje fordele og ulemper ved din beslutning om at drive forretning i udlandet, men det er her mange iværksættere snubler. Det at udvide til et nyt land kan være fremmed og fyldt med usikkerhed, da du skal tilpasse dig livet på et udenlandsk marked.

Men sandheden er, at virksomhedsdannelse er en meget enkel proces på stort set ethvert marked. Regeringer i mange lande opfordrer ligefrem udenlandske investorer til at etablere forretning og tilbyder en lang række fordele – bl.a. skattemæssige.

Vækst din forretning i udlandet? Få hjælpe her
Udlandet kan give din forretning nye muligheder og vækst.

Kom i gang på mindre end en måned

Med den rigtige support og strategi kan du gå fra din oprindelige forretningsidé til handel på et udenlandsk marked på mindre end en måned.

International ekspansion er bestemt ikke noget nyt, men med teknologiske fremskridt i det seneste årti tager iværksættere deres brand ud på det internationale marked hurtigere og mere effektivt end nogensinde.

Undervurder ikke mulighederne

Undervurder ikke den internationale efterspørgsel efter dine produkter og tjenester – især hvis du har kæmpet for at slå igennem på markedet herhjemme, eller efterspørgslen er faldet, efterhånden som hjemmemarkedet mættes.

Måske har du fået den opfattelse, at din virksomhed og dit brand har tabt pusten, eller at du skal kæmpe en hård kamp for at gentage succesen med din virksomhed på et nyt marked i udlandet.

Sandheden er dog at forbrugerne i stigende grad søger at udvide deres ordforråd, smagsløg og oplevelser og er villige til at eksperimentere med produkter fra andre lande og regioner – især hvis dit brand er autentisk, og dine produkter bringer noget nyt til bordet.

Eksplosionen af det peruanske køkken i New York, Lissabon, København og andre steder de seneste par år er et bevis på, at alle investerer i mad og spisesteder i peruansk stil for at appellere til forbrugernes ændrede spisevaner.

Find et hul på markedet

Find et hul på markedet for at bringe din kultur og produkter til et nyt marked. Nøglen til succes med en forretning i udlandet er at handle hurtigt og udnytte mulighederne, før dine konkurrenter får chancen, især inden for sektorer med hensynsløs konkurrence såsom mad, mode og turisme.

For entreprenører, som ser muligheder alle vegne, er resten af verden deres østers. At søge international vækst ved at gå globalt som en importør-eksportør er mulighederne enorme.

5 fordele ved at vækste din forretning globalt
Nye markeder i udlandet kan for alvor sætte skub under din forretning – hvis du tør.

5 særlige fordele ved at vokse globalt

1. Sælg dine produkter på flere markeder
Du kan forlænge salgstiden for eksisterende produkter og services ved at finde nye markeder at sælge dem på

2. Undgå at blive afhængig
Du kan reducere din afhængighed af de markeder, du har udviklet derhjemme

3. Udjævn udsving i efterspørgslen
Hvis din virksomhed er plaget af store udsving i dine markeder på grund af sæsonændringer eller udsving i efterspørgslen, kan du udjævne dit salg ved at tappe markeder med forskellige eller endda modcykliske udsving

4. Teknologi gør alting nemmere
Du kan udnytte teknologi og know-how

5. Få gode erfaringer
Ved at være på den globale markedsplads, lærer du, hvordan man kan konkurrere mod udenlandske virksomheder – og endda tage kampen mod dem på deres egen grund.

Spørgsmål, du bør besvare, inden du starter

Wesley Johnston som er professor i marketing og direktør for Center for Business and Industrial Marketing ved Georgia State University i Atlanta, har set på de faktorer, der enten kan opbygge eller ødelægge din virksomhed, når du prøver at vokse globalt.
Her er derfor en række centrale spørgsmål, som du bør stille dig selv:

1. Vil produktet sælge godt i den valgte kultur?
Overvej at lave markedsundersøgelser. Den gode nyhed er, at de fleste danske produkter og services bliver godt modtaget i udlandet.

2. Kender din målgruppe dit produkt eller din tjeneste?
Hvis ikke, skal du være parat til at investere tid og penge i forbrugeruddannelse. Hvis du er den første, der introducerer et nyt og spændende koncept, “bliver produktet synonymt med dit firmanavn eller kæde,” forklarer Johnston.

3. Føler du dig godt tilpas i det land?
Da du sandsynligvis bliver nødt til selv at drive virksomheden i dens tidlige stadier, har du brug for et godt kendskab til sproget og kulturen.

4. Hvordan er infrastrukturen?
Kan du få support og rådgivning fra fagfolk i det pågældende land? Er dine leverancer garanteret?

Der er naturligvis altid en risiko ved at etablere sin virksomhed i udlandet, men ingen succesrig entreprenør ville være, hvor de er i dag uden at tage en risiko. Analysér dit forretningspotentiale, uanset hvor det måtte være, og udnyt det. Der er en hel verden derude!

Overvejer du at starte selskab i England? Se se 6 praktiske råd

Relaterede indlæg

CPIE udvider forretningen

CPIE udvider forretningen

CPIE Ltd udvider forretningen med CPIE Management og sætter fokus på international vækst for din forretning (mere…)