Hvilket eksportmarked er det mest optimale for din forretning?

Har I produkter, som bliver efterspurgt af kunder i udlandet, men ved I ikke helt, hvilke markeder I skal satse på, så læs med her.

Flere og flere danske iværksættere tager springet til udlandet. Da Danmark er et lille land, kan nye markeder være helt afgørende for virksomhedens vækst og udvikling.

Selv om det kan være fristende at gå ud på flere markeder samtidigt, fordi I pludselig oplever en stigende efterspørgsel fra flere sider, er det ikke altid en god idé. Ofte får virksomheden spredt sine ressourcer på flere markeder uden at skabe de forventede resultater.

Sandheden er, at det tager tid at finde og opbygge gode relationer, lave aftaler, forstå landet, kulturen osv. Derfor bør I som udgangspunkt altid fokusere på udvalgte markeder, få fodfæste og erfaringer, inden I kaster jer over endnu et marked. Det samme dokumenterer en række undersøgelser. Brug denne mini-guide – og find frem til svaret.

Er virksomheden klar til eksport?

Eksport er ikke blot mersalg, men kræver samme tilgang som jeres hjemmemarked. I skal tænke det ind i jeres strategi- og forretningsplan. Derfor bør I stille jer selv en række grundlæggende spørgsmål:

  • Hvordan er jeres afsæt for virksomheden i dag?
  • Hvad er jeres ambitioner for eksport? Hvor ønsker I at være om 3-5 år?
  • Hvad vil det kræve af jer at nå disse mål? Lav en SWOT med styrker, svagheder, muligheder og trusler osv.
  • Har I et tilstrækkeligt kapitalberedskab til at foretage investeringer i eksport – både i starten og senere?
  • Er I klar til at investere i eksportindsatsen på ledelsesniveau?
  • Er organisationen gearet til det? Har I afsat ledelsesmæssige ressourcer og medarbejderressourcer til at fokusere på eksport?
  • Har I en ledelses- og organisationsstruktur, som kan understøtte jeres strategi, når det kommer til eksport?
  • Har jeres ledelse og medarbejdere de rette og nødvendige kompetencer, som kan understøtte jeres ambitioner i udlandet?
  • Hvilken markedsindsigt, erfaring og kompetencer har organisationen, når det f.eks. handler om forretningssproget og den kulturelle adfærd inden for salg, når aftaler indgås, omgangsform og tone?
  • Har I en bestyrelse eller et advisory board med den rette sammensætning af kompetencer?
  • Hvilke risici og omkostninger ser I ved at begynde at eksportere?

Hvilke parametre er vigtige for om markedet er attraktivt for jeres virksomhed?

I bør definere en række parametre og vurdere dem i forhold til de markeder, I overvejer. Her er eksempler på parametre, som er vigtige:

  • Kulturen: Hvordan er det kulturelle og politiske forhold i landet?
  • Produktegnethed: Matcher jeres produkt markedet?
  • Købekraft/efterspørgsel: Hvor stort er kundesegmentet og købekraften? Hvor modent er markedet? Hvor stort er markedet? Hos hvilke kundesegmenter har I stor succes i dag på nuværende marked? Er der kundesegmenter i landet, som har samme købspræferencer som dem, I allerede har?
  • Markedsattraktiviteten: Hvordan går det lige nu på markedet? Er der vækst? Er det nemt at træde ind på markedet for jer? Er det attraktiv for jer? Er der adgangsbarrierer?
  • Konkurrencesituationen: Hvordan stor konkurrence er der på markedet på lige netop jeres felt? Hvordan er jeres konkurrenceevne på markedet? Hvordan skiller I jer ud fra konkurrenterne?
  • Leverancer og skaleringsmuligheder: Hvordan kan I sikre, at virksomheden ikke er sårbar over for forstyrrelser og nedbrud, når det gælder forsyningskæder/levering af leverancer? Hvordan vil I tilpasse jer efterspørgselsvolumen? Hvordan kan I sikre fleksibilitet hos underleverandører? Hvordan kan I optimere, så I kan fastholde eller udvide jeres konkurrenceevne?
  • Prisniveau: Hvordan skal jeres prissætning være i forhold til konkurrencen på markedet?
  • Teknologisk niveau: Hvad er jeres behov i forhold til teknologi? Er markedet modent i forhold til jeres virksomhed?
  • Salgs- og distributionskanaler: Er der brug for produkttilpasning til det nye marked og ændring af emballage? Hvad kræver det af jer for at tilpasse jer prissætningen, markedet og kundesegmentet? Kræver salget lokal tilstedeværelse? Kræver det stor rejseaktivitet? Er det nødvendigt med lokale rådgiver og netværk med specifikt kendskab til markedet?
  • m.fl.

Ud fra en karaktergivning kan I nå frem til, hvilke markeder som matcher jeres kriterier bedst, og som I bør undersøge nærmere. Processen er ofte sund, fordi I får drøftet, hvad der er vigtigt for jeres virksomhed på jeres vækstrejse. Her er det ikke givet, at I alle ser det samme billede.

Når I er blevet klar over, hvilke markeder I skal angribe, så besøg landet og skab kontakt til lokale partnere. I England har CPIE Services et stort lokalkendskab, kontakt til myndigheder, netværk og en række dygtige samarbejdspartnere. Vi har også viden, erfaring og dygtige samarbejdspartnere i EU, i Skandinavien eller andre internationale destinationer.

Vi kan hjælpe dig med både oprettelse af selskab, bankkonto, administration og drift af dit udenlandske selskab, advokater, revision, momsregistrering, dansk filial – ja, alt det formelle, så du kan have fokus på vækst.

DOG Copenhagen
Jan Bertelsen drømte om at lave kvalitetsprodukter til de danske hundeejere, som skiller sig ud. Produkterne fra DOG Copenhagen er farvestrålende halsbånd, seler og liner til hunde, som skal se godt ud på hunden med detaljer, som er brugbare og funktionelle.

Sådan har DOG Copenhagen taget England og verden med storm

DOG Copenhagen satsede 100% på en international social media-strategi og etablerede et samarbejde med influencere i Europa og Skandinavien for at skabe en efterspørgsel fra slutkunderne – og så skete det noget. I dag har Storbritannien virksomhedens største prioritet.

Læs hele historien

Relaterede indlæg