Eksport til England? – få styr på din forretning

Forretning

CPIE Services hjælper dig med at få 100% styr på din forretning i England efter Brexit.

Op mod 30 procent lægges oveni købsprisen

Nu er Brexit i fuld vigør. Desværre ser vi allerede tegn på, at mange private kunder i England forsvinder fra de europæiske forretninger og webshops.

Kunderne undsiger leverancerne. Det sker, når de bliver præsenteret med en ekstra regning på told og moms for at få udleveret deres varer. Det er ikke unormalt, at der skal betales op til 30 procent af købsprisen i afgifter på grund af typen af produktet, og hvor det er produceret.

Dette er naturligvis en trussel og en advarsel til danske og europæiske forretninger om, at der skal ændres i opsætningen og forretningsmodellen for at fastholde indtjeningen på det engelske marked.

Her er et forslag til dig og din forretning.

Bliv din egen importør

For at sælge varer og derefter sende varerne til England, skal der udføres en del mere administration. Hvis varerne er små og mellemstore produkter, kan det hurtigt blive en stor mængde administrativt arbejde.

I stedet for at gøre alt i Danmark kan vi anbefale at etablere et engelsk selskab, der varetager den del af din forretning. Dit eget selskab i England bliver din egen importør i England. Dit danske selskab skal registreres til eksport og dine varer skal have de rigtige varekoder.

Selskabet i England varetager importen af dine produkter og sikrer, at du kan sælge og levere produkterne til dine engelske kunder. Ved at importere dine egne produkter i større mængder ad gangen, vil administrationen være mindre pr. enhed og dermed også den indirekte omkostning.

Få styr på din moms i England

Moms bliver lettere at håndtere i dit danske selskab

Når du sender varer fra Danmark til England, skal dit danske selskab ikke tillægge moms ved salg af varer, da det nu er udenfor EU. Dette salg skal indberettes i rubrik C i momsangivelsen.

Ved salg af varer i England, skal dit engelske selskab afregne moms. Der er dog et specielt forhold, som du skal tage hensyn til omkring moms. Et engelsk selskab ikke skal momsregistreres, før der omsættes for mere end £85.000 årligt.

Hvis du omsætter for mindre end £ 85.000 årligt til engelske kunder, kan du ikke tillægge moms, da virksomheden ikke er momsregistreret. Der skal ikke tillægges moms på salg af varer og ydelser, der sælges og leveres ud af England.

Hvis din virksomhed i England omsætter for mere end £ 85.000 årligt i England, skal du momsregistreres, og der afregnes hvert kvartal.

Husk at moms er et komplekst område, og der tages forbehold for eventuelle fejl. CPIE Services arbejder med revisorer og advokater i England, der kan hjælpe dig i specifikke situationer.

LÆS OGSÅ! Så kom Brexit – vi guider dig til de nye regler for varesalg

Relaterede indlæg