Nu skal vi i gang igen efter nedlukningen. Her er en guide til, hvordan du forbereder dig godt, når du vil indtage det globale marked.
Verden er blevet en global markedsplads, og vi var alle i fuld gang, da der kom en pandemi i vejen.
Det har på mange måder ændret på den metode, vi driver forretning på. Men vi skal jo stadig holde fast i internationalisering og få skabt mere forretning i rundt om i verden.
Det er stadig det globale og digitale marked, der gør det muligt for virksomheder at nå ud til kunder over hele verden, så vi kan opnå de ønskede vækst- og ekspansionsmuligheder.
International ekspansion skaber nye forretningsmuligheder på det globale marked med …
- Nye kunder, indtægtskilder og netværk
- Muligheder for udvikling af dit brand
- En global medarbejdertalentmasse og partnerskaber
- Hurtig vækst
- Øget indtægt (for det meste) – alene som et resultat af valutaomregning.
Hvilke selskaber bør være globale?
Lige så fantastisk det kan lyde, er det et stort skridt og ansvar at globalisere en forretning. Her er nogle spørgsmål du som virksomhedsejer bør stille dig selv for at nå til den rette beslutning – for er det det rigtige for lige præcis jeres virksomhed at gå ud på det globale marked?
- Har min forretning råd til et midlertidigt finansielt tab, og tør vi løbe den risiko, der følger med globalisering?
- Er der et globalt marked for det produkt eller service, mit selskab tilbyder?
- Hvem er mine konkurrenter på det globale marked?
- Hvilke yderligere værktøjer eller ressourcer har min forretning behov for, for at sikre at globaliseringen lykkes?
5 tips: Sådan forbereder du dig på at gå ind på det globale marked
Globalisering er et stort og ofte intimiderende skridt. Her er nogle før-globalisering tips for at gøre processen smidig:
1. Forstå hvordan globalisering vil påvirke din forretning, dine medarbejdere og dig selv?
Globalisering vil fuldstændig ændre den måde, du driver dit selskab. Det er vigtigt at overveje, hvordan disse ændringer vil påvirke sammensætningen af din forretning.
- Når din virksomhed begynder at få succes i et globalt marked, skal I så tilbyde nye eller andre services og/eller produkter?
- Hvordan vil jeres brand og markedsføring blive modtaget af nye kulturer? Skal jeres markedsføring tilpasses?
- En global kundebase betyder måske, at I skal foretage ændringer fx i forhold til virksomhedens omfang, jeres statements omkring jeres mission, behandlingstid og struktur. Det er en god ide at udjævne problemerne på forhånd i det omfang det er muligt.
Sørg for din virksomhed, ansatte og dig selv har de finansielle og logistiske ressourcer til at skabe en succes. Tal med dit team og stakeholders, så alle er på den samme hold og arbejder som et team.
2. Vær så organiseret som muligt
Før du tager en service eller produkt til det globale marked, bør du være sikker på, at I er klar. Det er altoverskyggende, at I starter ud på det rigtige grundlag.
- Tjek at dine varer lever op til alle standarder for kvalitetskontrol i de lande, du har til hensigt at sælge i.
- Ha’ strategien på plads, så du kan navigere i forhold til nye krav omkring tid og produktion.
- Organiser alt omkring betaling, politikker og procedurer, forsendelse, outsourcing og andre operationelle procedurer. På den måde vil du og dit team vide nøjagtigt, hvad I går ind til, og hvad det kræver at nå i mål.
Tænk strategisk og planlæg, planlæg, planlæg
Strategi er alt afgørende. Når du planlægger at gå ud på verdensmarkedet er research af globaliseringsstrategier og markederne i de lande, du vil handle med, samt viden og information om dine konkurrenter altafgørende.
- Din plan bør indeholde både korte og langsigtede mål for den internationale ekspansion og definere de strategier, du forventer, vil hjælpe dig med at nå dem.
- Når du sætter mål, skal du altid overveje, hvordan du vil måle din succes. Vil du bedømme succes baseret på salg, undersøgelser eller noget andet?
- Angiv deadlines, og ha’ en enkelt, men fleksibel plan, som kan føres ud i livet.
Opbyg et godt team, du kan regne med
En global virksomhed har brug for et stærkt team – og ikke mindst nye medlemmer til teamet.
- Du bør kende det nye ansvar som eksisterende medarbejdere forventes at tage på sig. Samtidig bør du etablere nye forbindelser (netværk) ude i verden inden for de områder, hvor du får brug for ekspertise lokalt.
- Det er måske nødvendigt at ansætte oversættere, lokale repræsentanter eller marketing- og økonomipersonale. Opret et lanceringsteam, inden du starter op.
Kend dine juridiske ’dos and don’ts’
Juridiske systemer varierer meget fra land til land og vil være en vigtig læringskurve, når du omfavner den global markedsplads.
- Sørg for, at du har læst og forstået alle relevante juridiske oplysninger. Vær forberedt på at lave lokale kontrakter og aftaler, og kend kravene fra skatte- og finansieringssystemer i andre lande.
- Udvikl planer for risikostyring, gør dig klar til at vedligeholde al nødvendig juridisk dokumentation og gør dig selv og dine medarbejdere bekendt med vigtige branchevejledninger.
- Overvej hvordan juridiske betingelser kan påvirke forsendelse, betaling og ansættelse, og lav planer for at undgå uønskede forstyrrelser.
4 vigtige overvejelser du bør være bevist om
1. Afstand
Mens den global kommunikation i dag nemt kan klares via Skype, mail osv., kan den fysiske afstand imidlertid udgøre en helt anden udfordring for virksomheder, der ikke er forberedt på den.
- Når I laver deadlines eller kommunikerer med medarbejdere eller klienter, er det vigtigt at være opmærksom på forskellen i tidszoner – ganske enkelt for at undgå forvirring.
- Afstand kan også forårsage logistiske vanskeligheder ved levering af varer. Som virksomhed bør I forberede jer på øgede forsendelsesomkostninger og eksportgebyrer, længere leveringstider og potentielle udfordringer forårsaget af udenlandske postsystemer og helligdage.
2. Kulturelle forskelle
Købere med forskellig kulturel baggrund køber på forskellige måde. Det er vigtigt at overveje evt. kulturel følsomhed og interesser i forhold til markedsføring og lanceringen af nye produkter.
- En god forståelse af forskellige kulturer kan hjælpe dig som virksomhedsejer med at engagere dig i internationale klienter og medarbejdere.
- Kulturelle begivenheder kan også være en kilde til viden, når det kommer til markedsføring lokalt. Store festivaler, begivenheder og helligdage giver viden om køberne og købsvaner i bestemte regioner.
Virksomheder, der er opmærksomme på populære, bredt fejrede begivenheder, kan drage fordel af dem i marketing- og salgskampagner. Forskellige kulturer kan også reagere forskelligt på markedsføringsstrategier, så viden om de kulturelle forskelle kan hjælpe virksomheden med at skræddersy sine kampagner.
3. Sprog
Sprogbarrierer kan udgøre en stor udfordring for globale virksomheder og begrænse jer så meget, at I ikke opnår den succes, I kunne.
- Oversættelse kan være en ekstra, men nødvendig omkostning, der sikrer, at kunder i andre lande klart kan forstå markedsføring, produkter og tjenester. Det kan ofte betale sig at hyre lokale til at foretage en korrekt oversættelse end at forlade sig på gratis services som Google Translate, som kan skabe mere forvirring end gavn. Oversættelse af god kvalitet hjælper også med at skabe tillid hos globale forbrugere.
4. Valutaomregning
Valutaomregning er noget, som virksomhedsejere og operatører skal huske på, når de begynder at globalisere. Valutakurser varierer dagligt, og det kan påvirke prisfastsættelse og indkomst.
- Der er en række online-valuta-vekslingsapps og -sider, der kan hjælpe virksomhedsejere med at give og opkræve passende beløb rundt omkring i verden.
Så er det bare ét spørgsmål tilbage: Er du klar til at tage det næste skridt og udvide til et globalt marked? Husk på at CPIE Services kan hjælpe og støtte dig i processen.
LÆS OGSÅ! Derfor bør du som iværksætter overveje at etablere forretning i udlandet