Verdenen bliver mere og mere globaliseret. Og vores lille andedam i Danmark bliver hurtig for lille og for begrænset et marked. Derfor er det for flere og flere virksomheder naturligt at kigge på udenlandske markeder for at øge væksten. Se her hvorfor du altid bør overveje udlandet, når du lægger din forretningsstrategi
Uanset om du er en succesrig iværksætter eller er en startup med en god idé, kan det være vanskeligt at vide, hvilket land der er bedst at ekspandere i, hvis du vil rykke din forretning til udlandet. Indrømmet, for mange er det umiddelbart oplagt at starte op i Danmark for at teste din service eller dit produkt, men det vil ikke nødvendigvis give dig det bedste afkast med dit produkt.
Måske er det heller ikke i vores egen lille andedam, at du kan få de rigtige kontakter eller investorer i ryggen for at tage din virksomhed til det næste niveau. Derfor er det en god ide at overveje dine muligheder.
Enkelt at starte forretning i udlandet
Mange har barriere omkring det at stifte et selskab i udlandet eller udvide til et nyt land. Det giver ofte usikkerhed, da man skal tilpasse dig livet og kulturen på et udenlandsk marked og fordi der kan være en stejl læringskurve. Det er en del af det. Heldigvis er virksomhedsdannelse en meget enkel proces på stort set ethvert marked. Regeringer i mange lande opfordrer ligefrem udenlandske investorer til at etablere forretning og tilbyder en lang række fordele – bl.a. skattemæssige. Så derfor opfordrer vi til at du nøje undersøger fordelene for dig og din forrening.
Kom i gang på mindre end en måned
Med den rigtige support og strategi kan du gå fra din oprindelige forretningsidé til handel på et udenlandsk marked på mindre end en måned.
International ekspansion er bestemt ikke noget nyt, men med teknologiske fremskridt i det seneste årti tager iværksættere deres brand ud på det internationale marked hurtigere og mere effektivt end nogensinde.
Undervurder ikke mulighederne
Undervurder ikke den internationale efterspørgsel efter dine produkter og tjenester – især hvis du har kæmpet for at slå igennem på markedet herhjemme, eller efterspørgslen er faldet, efterhånden som hjemmemarkedet mættes.
Måske har du fået den opfattelse, at din virksomhed og dit brand har tabt pusten, eller at du skal kæmpe en hård kamp for at gentage succesen med din virksomhed på et nyt marked i udlandet.
Sandheden er dog at forbrugerne i stigende grad søger at udvide deres ordforråd, smagsløg og oplevelser og er villige til at eksperimentere med produkter fra andre lande og regioner – især hvis dit brand er autentisk, og dine produkter bringer noget nyt til bordet.
Eksplosionen af det peruanske køkken i New York, Lissabon, København og andre steder de seneste par år er et bevis på, at alle investerer i mad og spisesteder i peruansk stil for at appellere til forbrugernes ændrede spisevaner.
Find et hul i markedet
Find et hul i markedet for at bringe din kultur og produkter til et nyt marked. Nøglen til succes med en forretning i udlandet er at handle hurtigt og udnytte mulighederne, før dine konkurrenter får chancen, især inden for sektorer med hensynsløs konkurrence såsom mad, mode og turisme.
For entreprenører, som ser muligheder alle vegne, er resten af verden deres østers. At søge international vækst ved at gå globalt som en importør-eksportør er mulighederne enorme.
5 særlige fordele ved at vokse globalt
1. Sælg dine produkter på flere markeder
Du kan forlænge salgstiden for eksisterende produkter og services ved at finde nye markeder at sælge dem på
2. Undgå at blive afhængig
Du kan reducere din afhængighed af de markeder, du har udviklet derhjemme
3. Udjævn udsving i efterspørgslen
Hvis din virksomhed er plaget af store udsving i dine markeder på grund af sæsonændringer eller udsving i efterspørgslen, kan du udjævne dit salg ved at tappe markeder med forskellige eller endda modcykliske udsving
4. Teknologi gør alting nemmere
Du kan udnytte teknologi og know-how
5. Få gode erfaringer
Ved at være på den globale markedsplads, lærer du, hvordan man kan konkurrere mod udenlandske virksomheder – og endda tage kampen mod dem på deres egen grund.
Spørgsmål, du bør besvare, inden du starter
Wesley Johnston som er professor i marketing og direktør for Center for Business and Industrial Marketing ved Georgia State University i Atlanta, har set på de faktorer, der enten kan opbygge eller ødelægge din virksomhed, når du prøver at vokse globalt.
Her er derfor en række centrale spørgsmål, som du bør stille dig selv:
1. Vil produktet sælge godt i den valgte kultur?
Overvej at lave markedsundersøgelser. Den gode nyhed er, at de fleste danske produkter og services bliver godt modtaget i udlandet.
2. Kender din målgruppe dit produkt eller din tjeneste?
Hvis ikke, skal du være parat til at investere tid og penge i forbrugeruddannelse. Hvis du er den første, der introducerer et nyt og spændende koncept, “bliver produktet synonymt med dit firmanavn eller kæde,” forklarer Johnston.
3. Føler du dig godt tilpas i det land?
Da du sandsynligvis bliver nødt til selv at drive virksomheden i dens tidlige stadier, har du brug for et godt kendskab til sproget og kulturen.
4. Hvordan er infrastrukturen?
Kan du få support og rådgivning fra fagfolk i det pågældende land? Er dine leverancer garanteret?
Der er naturligvis altid en risiko ved at etablere sin virksomhed i udlandet, men ingen succesrig entreprenør ville være, hvor de er i dag uden at tage en risiko. Analysér dit forretningspotentiale, uanset hvor det måtte være, og udnyt det. Der er en hel verden derude!
Overvejer du at starte selskab i England? Se se 6 praktiske råd
CPIE Services har hovedkontor i England med lokale specialister og tæt dialog med myndigheder og banker. Vores specialister kender både Danmark og England særdeles godt og kan derfor guide dig om alle spørgsmål.